Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика

 Замість прологу

Шановні поціновувачі рідного слова!

Наша мова належить до тридцяти найпоширеніших мов світу. Наше письменство має тисячолітню традицію - від літопису Нестора й "Слова о полку Ігоревім" до  теперішнього часу. 
Українська мова - не просто засіб спілкування. Це - наша історична пам'ять, живий зв'язок між минулим, сучасністю і майбутнім великого народу. 
В історії українців рідна мова завжди відігравала особливу роль: вона творила націю, єднала нас в один народ, хоча наші землі були розтерзані між чужими імперіями. 
 Саме зі слова розпочалося наше національне відродження, яке увінчалося відновленням української державності  1991 року. 
З 1997 року Указом Президента України 9 листопада  відзначається як День української писемності та мови.
У 2000 році  9 листопада вперше в Україні було проведено конкурс знавців української мови, який згодом набув статусу міжнародного. А оскільки цей конкурс проводився за підтримки канадського мецената українського походження Петра Яцика, то згодом  був названий його іменем.
І День української писемності та мови, і Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика – чи не найважливіші для української державності заходи, бо спрямовані на підтримку рідної мови і  проводяться з метою привернути увагу світового українства до проблем української мови, на необхідність її вивчення і розвитку та, водночас, демонстрацію її краси і багатства, літературної довершеності.
Тому як учитель української мови хочу висловити вдячність організаторам конкурсу  - Міністерству освіти і науки України та Лізі українських меценатів на чолі із видатним українським прозаїком, літературознавцем Михайлом Федотовичем Слабошпицьким. Хочу також згадати про кожного викладача-словесника, який своїм прикладом, своїми знаннями формує дбайливе ставлення до рідної мови у своїх вихованців. Подяка кожному українцеві, що розмовляє українською, що демонструє цілому світові розуміння святої істини: «Поки є мова, є народ і держава».
Зрозуміло, що Україна не буде упокорена, доки не вбито українську мову. Лінгвоцид чинився століттями - у вигляді прямих "валуєвських" та "емських" заборон, таємних постанов ЦК КПРС, масових репресій проти інтелігенції, нав'язування комплексів меншовартості й поступового витіснення української мови з суспільного життя. 
Ми вистояли й перемогли, бо врятували свою мову й створили велику європейську літературу. 
Сьогодні українська мова має статус державної, однак загрозу їй остаточно не усунуто, і це повинен розуміти кожен, кому не байдужа доля України. Сьогоднішня політична і мовна ситуація в країні є вкрай важкою. 
Обов'язок нинішнього покоління - відновити історичну справедливість щодо української мови. Вона повинна як повноправний господар природно увійти в усі суспільні сфери. Державна українська мова як фактор міжнаціонального спілкування в Україні має створити ту атмосферу толерантності, яка дасть змогу гідно, без утисків і принижень розвиватися усім мовам нашого суспільства, допоможе зберегти цілісність і незалежність нашої держави. 
Доля України – це доля всіх, хто живе під високим синім українським небом, працює на рідній землі. Усі великі успіхи нашої держави складаються з успіхів кожного небайдужого українця - як безліч річок і потічків зливаються в один могутній Дніпро. У День  української мови потрібно продемонструвати приклад синівської любові до рідного слова. Хтось уже зробив це раніше, хтось це зробить сьогодні, а хтось, можливо, це зробить завтра. Ми краще від інших знаємо ціну української мови та ціну української єдності. Усі ми хочемо зберегти найдорожче: дітей і родину, мир і спокій, працю і добробут, надію і віру. А тому мусимо зберегти мову. Любімо, захищаймо й підтримуймо українську мову. У ній наша сила, бо в ній - наша особлива, не схожа ні на кого іншого вічна українська сутність.
 Наш народ – єдиний. Рідна мова – це велика основа для єдності всієї держави.  І я вірю у світле майбутнє української мови і української держави, сподіваюсь, що вкотре справдяться слова Павла Тичини:
 Я єсть народ, якого Правди сила
ніким звойована ще не була.
Яка біда мене, яка чума косила! —
а сила знову розцвіла.
З повагою щира українка Світлана Гетьман


Завдання для підготовки до конкурсу



ХVІ Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика

    ІІ етап                                                              14 листопада 2015 року

5 клас

1. Подумайте, чому нашу мову називають «солов’їною», «дивом калиновим», «діамантом дорогим». Напишіть твір (обсяг - 1 стор.) на тему «Мова – душа народу», використовуючи вищеназвані словосполучення.
12 балів

2. Перепишіть слова, вставте пропущені букви.
 В..сна,  ..удзик,  а..рус,  ..ава,  дзи..а,  ба..ат..я,  к..жух, з..зуля.
4 бали

3. Випишіть слова, у яких кількість голосних і приголосних звуків збігається. Позначте кількість букв і звуків.
  Яма, щедрість, яблуня, юнь ,п’ять, джміль.
6 балів

4. Продовжте народні прислів’я, приказки. Підкресліть числівники.
За одного вченого ...
У семи няньок ...
Семеро одного ...
Сім раз відмір ...
Одним колесом ...
Сім п’ятниць ...

4 бали
Загальна кількість балів - 26

6 клас

1. Напишіть невеликий твір-розповідь (обсяг - 1 стор.) з елементами опису природи на тему «Сипле мідним листям кучерявий клен».
                                                                                                       12 балів

2. Складіть і запишіть три речення зі словом Дніпро так, щоб у першому воно виступало підметом, у другому – додатком, у третьому – обставиною. Підкресліть головні й другорядні члени речення.
6       балів

3. Знайдіть слова, у  яких допущено помилки. Запишіть ці слова правильно.
Свято, моркв’яний, бур’як, меньший, тревога, експеримент, інтервю, тьм’яний, червяк, пісня, торф’яник, рясний, ател’є, традеційний, ливада, гриміти,  деталь.
                                                                                                       5 балів

4. Поясніть значення фразеологізмів.
Прикусити язика, продавати зуби, пасти очима, хоч око виколи.
4 бали
 Загальна кількість балів - 28

7 клас

1. Прочитайте рядки з вірша В. Крищенка «Родина». Викладіть свої думки (обсяг - 1 стор.) щодо значення родини в житті людини.
Може, в житті хтось принаду підкине
У чарівничих звабливих очах.
Тільки родина, як зірка єдина,
Твій порятунок, надійний причал.
Ні, не шукай в свому серці причину,
Якщо зневіра тебе обпече...

Тільки родина у прикру годину

Схилить надію тобі на плече...
12 балів

2. Утворіть прикметники від поданих слів:
Брат, доблесть, Нью-Йорк, студент, комендант, тиждень, Золотоноша, друг.
4 бали

3. Запишіть слова, знімаючи скісну риску:
 Ні/до/кого, хтозна/який, сільсько/господарський, військово/морський, не/навидіти, м'ясо/молочний, школа/гімназія, овоче/сховище.
4 бали

4. Поєднайте антонімічні пари фразеологізмів.
Як Пилип з конопель, розбити глека, як бджіл у вулику, як в око вліпив, ні пари з вуст, гнути спину, чесати язика, стояти як укопаний, побрататися, як кіт наплакав, п’ятами накивати, байдики бити.
3 бали
Загальна кількість балів - 23

8 клас

1. Напишіть твір-роздум (обсяг - 1,5 сторінки) на тему «За правду, браття, єднаймося щиро» (Леся Українка).
12 балів

2. Запропоновані слова введіть у речення так, щоб в одному випадку вони вживалися як прийменники, а в другому – як прислівники.
Збоку, кругом, навпроти.
6       балів

3. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Виконайте його письмовий синтаксичний розбір.
Хай добром красується засіяна нива вітрами бита дощами омита.
                                                                                                       6 балів

4. Доберіть до слів  по 3 синоніми.
Обман, відносини, консервативний, здавна.
6 балів
 Загальна кількість - 30 балів

9       клас

1. Напишіть твір-роздум (обсяг - 1,5 стор.) на тему «Доброта – це найбільше досягнення людини, найбільш прекрасне і святе».
12   балів

2. До дієприкметника вишитий доберіть залежні слова, утворивши дієприкметниковий зворот. Складіть і запишіть два речення так, щоб в одному дієприкметниковий зворот виділявся комами, в іншому – ні.
4       бали

3. З’ясуйте лексичне значення слів писемний, письмовий.
3       бали

4. Запишіть слова, знявши риску.
Кінець/кінцем, рік/у/рік, на/жаль, уві/сні, день/у/день, як/не/як, у/сто/крат, все/рівно, до/речі, як/не/як, один/в/один, вряди/годи, час/від/часу, десь/то, все/таки, сам/на/сам, всього/на/всього, де/не/де, без/кінця/краю, по/тихеньку, по/батьківськи.
7 балів
Загальна кількість балів - 26

10 клас

1. В одній із поезій про Україну О. Олесь написав: «О Україно-мати! Зглянься, заспокой, / Розвій мою страшну розпуку / І знову вірою озброй, / І поведи мене на муку».
Напишіть твір-роздум (обсяг - 2 стор.), у якому висловіть свою думку про сьогодення України та її майбутнє. Заголовок доберіть самостійно.
12 балів

2. Відредагуйте речення:
Зібрали урожай із тисяча семиста п’ятдесятьох шести гектарів. Поступаючі до коледжу здають наступні документи. У хворої різка біль в області серця, запишіть її на УЗІ. Вона носить прізвище чоловіка. Діти знаходились на площадці, біля качелі.
5 балів

3. Запишіть слова правильно, погрупувавши їх відповідно до орфографічних правил. Назвіть ці правила.
Пр…міс…кий, не/далеко, не/зважаючи/на, (Р, р)еволюція (Г, г)ідності, шале(н, нн)ий, зв…язківец…, Лейпци…кий, мульти/медійний, кон…юктивіт, (А, а)кадемія, на/нівец…, (Б, б)огородиця, між…яр…я, хворос…няк, до/речі.
5 балів

4. До поданих слів доберіть усі можливі синоніми, запишіть їх, утворивши синонімічні ряди.
Віз, звичайний, нагорода.
6 балів

Загальна кількість балів - 28



11 клас

1. В одній із поезій про українське суспільство О. Олесь написав:
Коли з Америки приїде
Найневідоміший земляк,
Чому в нас дзвонять в усі дзвони,
Чому це так?
Газети повні біографій
І панегіриків йому…
Портрети, раути, концерти…
Але чому?
Напишіть твір-роздум (обсяг - 2 стор.), у якому поміркуйте про роль звичайної людини в долі держави, про визнання суспільством її внеску.
12 балів

2. Прочитайте уривок. Відтворіть утрачену частину тексту. Поясніть значення слів „суржик”, „калька”, наведіть власні приклади.
Погляньмо навколо себе, прислухаймося до своїх земляків-українців, як вони іноді розмовляють між собою. Тут почуємо суцільний так званий суржик або, у кращому разі, кальку з російської на зразок: „такоє й скажеш”, „хочу висказатися”, „міроприємство”. Як правило, вживаємо „дійсно” замість _________, „між тим” замість ________, „кидається в очі” замість _________, „не мішайте мені” замість ________, „тим не менше” замість __________, „вмішуватися” замість ________ тощо (За М. Чепурним).
6 балів

3. Запишіть слова правильно, погрупувавши їх відповідно до орфографічних правил. Назвіть ці правила.
Начеб/то, яскраво/синій, філі(п, пп)інець, торф…янистий, Х…юстон, Па/де/Кале,  (Н, н)ебесна (С, с)отня, конферанс…є, на/противагу, де/факто, миш…як, рибал…ці, духм…яний, південно/західний, на/сьогодні.
5 балів

4. Доберіть до поданих слів іншомовного походження українські відповідники і запишіть їх.
Конферансьє, форте, пюпітр, афіша, антракт, менеджер
3 бали
Загальна кількість балів  - 26


Немає коментарів:

Дописати коментар