Актуально: підготовка до предметної олімпіади з української мови і літератури

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2014 - 2015 н. р.
7 клас         
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Дібрати синоніми до фразеологічних одиниць. З одним із фразеологізмів, на вибір, скласти твір-мініатюру обсягом 0,5 ст.
Пустити червоного півня, пасти задніх, передати куті меду, бути на сьомому небі, брати в шори.
15 балів

2. Поставити пропущені розділові знаки в реченнях. Підкреслити однорідні члени речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
 Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної сили (В. Собко). Скрізь і на подвір’ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому. Всі зійшлися і хлопці й дівчата під крилом голубим тишини (В. Сосюра).
5 балів

3. Визначити рід іменників, увівши їх до складу словосполучення.
Степ, дріб, Перу, Сибір, мадам, парі, біль, виш, ВНЗ, собака.
5 балів

4. Виконати синтаксичний розбір речення.
Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л. Костенко).
10 балів

5. Утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Пояснити зміни приголосних звуків.
Прага, Париж, Острог, Прилуки, Хуст, Гадяч, Сиваш, Запоріжжя.
4 бали

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Напишіть твір на одну із тем:
1. Мелодія осіннього дощу.
2. Мій улюблений літературний герой (за повістю Івана Франка «Захар Беркут»).
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.                Коломийка – це…
2.                Що об’єднує всі суспільно-побутові пісні?
3.                Який художній засіб яскраво виражений у рядках?
Стоїть явір над водою, в воду похилився.
На козака пригодонька – козак зажурився.
3 бали

3. Які мовні засоби надають українським пісням особливого колориту, неповторності? Наведіть приклади.
3 бали

4. Кому з персонажів повісті Івана Франка «Захар Беркут» належать слова?
         1. «Хвиля його смерті буде й моєю смертю».
         2. «Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові».
2 бали



Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2014 - 2015 н. р.
        8  клас  
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.  Написати твір-мініатюру за поданим початком (обсяг 1 ст.).
Грудень дарує мало сонячних днів. Частіше стоїть непривітна, похмура й холодна погода. Тож звуть цей місяць інколи: хмурень, студень, ворота зими...
                                                                                              20 балів
2.  Дібрати щонайбільше фразеологізмів, у складі яких є подані слова. Пояснити їхнє значення.
Рука, вуста, чаша, палець, глек, око (очі).
6 балів
2. Утворити форму кличного відмінка наведених іменників.
Ігор Васильович, Ганна Яківна, Петро Іванович, Олександра Миронівна, Марія Миколаївна, Ілля Володимирович, Юрій Олексійович, Любов Дмитрівна, Олег Степанович.
4,5 балів
3. Утворити від поданих слів усі дієслівні форми, у дужках їх назвати.
Змалювати, ходити, розповідати, зносити, обміліти.
10 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Цупкий листяний одяг у дубів переважно рудий, але вже помітно обертається на червоний, і він стає все насиченіший і густіший.
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір на одну із запропонованих тем.
1. Образи лицарів-оборонців рідної землі в історичний піснях.
2. Маруся Чурай – дівчина з легенди.
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
    1. Які пісні називають історичними?
    2. Про які історичні події згадується у піснях «Чи не той то хміль?», «За Сибіром сонце сходить».
    3. Що вам відомо про виконавців дум? Якими ліричними інструментами користувалися кобзарі?
    4. Чи справді звернення князя Святослава до Ігоря і Всеволода є «золотими словами»? Обґрунтуйте думку.
    5. Який образ-символ використано в пісні «Та, ой, як крикнув же козак  Сірко»?
5 балів

3. Заповнити таблицю.
Цитата
Назва твору
Годі тобі, пане-брате.
Ґринджоли малювати,
Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати!

Почім ми можем знати,
Що в нашій землі християнській за день тепера?

Маю жінку, маю діти,
Та я їх не бачу,
Як згадаю про їх муку –
Сам гірко заплачу.

Смутен сон приснився Святославові
На горах київських.

Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!
Як я, бідна, тут горюю, прийди подивися.

Ой между ними третій, чужий-чужениця,
Бездольний, безродний і безпомощний, потопає,
Порятунку собі нівідкіль не має.

3 бали

4. Написати відгук на прочитану книгу. Розкрити ідейно-художні особливості, морально-етичну проблематику, жанрову своєрідність тощо.
6 балів



Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2014 - 2015 н. р.
        9  клас           
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Прочитати висловлювання. Це теза роздуму. Письмово висловити свою згоду (або незгоду), аргументувати її. Сформулювати висновки. Висловлювання (обсяг – 0,5 - 1 ст.)  скласти в публіцистичному стилі.
1. Нам добро і нікому зло – ось законне життя.
2. Віра й надія є головними доброчесностями людини
                                                                                                20 балів
2.       Записати речення, правильно розставивши розділові знаки, відповідно підкреслити ускладнення в реченні. Виділене слово розібрати морфологічно.
Та книга в нас на покутті лежала на виднім місці гнівна і журлива. Коло гаю в чистім полі на самій могилі дві тополі високії одна одну хилять. Уже тепер вечірньої пори так чисто сяє мамина хустинка. Всі розмови не скінчені тут на землі десь кінчалися там між зірками. На Дніпрових схилах  пробудилася зі сну весняна квітка мати-й-мачуха або підбіл.
5 балів
3.       Подати термінологічну назву поданих слів, увести їх у речення, розкривши значення.
Музичний – музикальний, ескалатор – екскаватор, громадський – громадянський.
                                                                                                       6 балів
4.  З’ясувати, від яких прикметників не можна утворити ступені порівняння і чому.
Знайомий, відомий, економічний, зелененький, старий, темнуватий, ранковий, чистий, порожній, улюблений.
                                                                                                       3 бали
5. Записати, розставивши розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення.
Сидиш на сухарях то і душа прозора і відлітає страх і твердне непокора.
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. О рідне слово, хто без тебе я? (Д. Павличко).
2. Визначай смак не за шкарлупою, а за ядром (Г. Сковорода).
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Як розумієте рядок із поезії «Всякому місту звичай і права» Г. Сковороди: «Як з ясним розумом вмерти мені»?
2.       Продовжіть речення: «Іван Вишенський – подвижник, …, …, …. ….
3.       Кого вважають автором збірки лірики кохання «Пісня пісень»?
4.       Хто автор пісні «Їхав козак за Дунай?»?
5.       Визначте віршовий розмір поезії «Всякому місту звичай і права»              Г. Сковороди:
Всякому місту - звичай і права,
Всяка тримає свій ум голова;
Всякому серцю - любов і тепло,
Всякеє горло свій смак віднайшло.
Я ж у полоні нав'язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
5 балів
3. Виконати тести.
1) В уривку
Чи не той то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой той то Хмельницький,
Що з ляхами б’ється.
використано
А персоніфікацію Б паралелізм В анафору Г епітет Д порівняння
2) Український середньовічний вертеп – це
   А коротка гумористична сценка в антрактах між діями шкільної драми.
   Б пересувний ляльковий театр, де ставилися релігійні й світські п’єси.
   В латиномовна релігійна драма.
   Г весела ярмаркова клоунада на ходулях.
   Д повчальна драма з алегоричними персонажами.
3) Жанр «Повісті минулих літ»
А поема
Б літопис
В легенда
Г повість
Д оповідання
4)  До родинно-побутових пісень не належить
А Місяць на небі...»
Б «Цвіте терен...»
В «Сонце низенько, вечір близенько...»
Г «Ой на горі вогонь горить...»
Д «В кінці греблі шумлять верби...»
4 бали
4. Вказати автора, назву твору. Назвати художні засоби, використані в уривку. Визначити віршовий розмір, римування.
В давніх літописах наших
Єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.

Не блищить воно красою
Слів гучних і мальовничих,
Не вихвалює героїв
Та їх вчинків войовничих.

Ні, про інше щось говорить
Те старе оповідання.
Між рядками слів таїться
В нім якесь пророкування.

І воно живить надію,
Певну віру в ідеали
Тим, котрі вже край свій рідний
Зацурали, занедбали...
4 бали


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2014 - 2015 н. р.
        10  клас
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.                Скласти невеличке оповідання-жарт «На колір і смак товариш не всяк...», увівши до нього фразеологізми ні в тин ні в ворота, ні сіло ні впало, яблуко розбрату, кров з молоком, аж дух забило. Обсяг - 1 сторінка.
20 балів
2.       Створити синонімічний ряд до слова «недолік».
2 бали
3.     Записати вирази українською мовою.
На протяжении следующей недели, смеяться над собой, полтора года, отправить по почте, согласно приказу по армии, одиннадцать минут седьмого, нет смысла, радоваться успехам, три апельсина, год назад.
5       балів
4.     Дібравши до поданих іменників прикметники, визначити рід іменників.
Біль, вуаль, дріб, насип, цеце (муха), степ, путь, собака, колібрі, Торонто, денді, леді, тюль, шампунь, Кіліманджаро, папараці, психолог, сек’юріті, листоноша, суддя.
                                                                                                                10 балів
5.                Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Роксолана зробила більше, ніж усі гетьмани України і наймогутніші армії Європи: вона остаточно і назавжди підірвала могутність Порти (С. Плачинда).
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування.
1. «Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці» (М. Коцюбинський).
2. Актуальність п’єси «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого.
3. Проблема землі та морального занепаду у романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Які факти із життя сім’ї Тобілевичів лягли в основу сюжету п’єси «Мартин Боруля»?
2. Зачинатель нової української літератури – це...
3. Хто такий корифей? Назвіть корифеїв українського театру.
4. Реалізм, сентименталізм, бароко, класицизм. Запишіть названі літературні стилі в хронологічному порядку.
5. Тема та ідея твору – це…
6. Сюжет твору – це…
7. Назвати справжні прізвища І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, І. Карпенка-Карого, І. Білика
8. Скільки сюжетних ліній має роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»? Назвати їх.
8 балів
3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування.
         Осінній день березами почавсь.
Різьбить печаль свої дереворити.
Я думаю про тебе весь мій час.
Але про це не треба говорити.
                                               (Л. Костенко)
4 бали


 Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2014 – 2015 н. р.
        11  клас
 УКРАЇНСЬКА МОВА
1.                Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 23 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури. Обсяг – 1 сторінка.
1. «Лиш велика мета породжує великі характери» (О. Довженко).
2. О мово вкраїнська! Хто любить її,
Той любить мою Україну (В. Сосюра).
                                                        20 балів

2.     Пояснити походження та значення фразеологізмів. Скласти з ними речення.
Нитка Аріадни, як п’яте колесо до воза, скриня Пандори, терновий вінок, прокрустове ложе.
5 балів

3.  Записати відповідно до норм українського правопису.
О..Генрі, віч/на/віч, на/гора, по/київськи, по/латині, бравіс..имо, Корс..ка, беладон..а, Х..юстон, кеш..ю, кон..юнктивіт, барок..о, інтермец..о, піц..а, ст...реотип, бел..етристика, неначе/б/то, гол..андець, пан..європейський, рік/у/рік.
5 балів

4.  З’ясувати значення паронімів.
Економний – економічний, адрес – адреса, абонент – абонемент, рятувальник – рятівник, хутровий – хутряний.
5 балів

5.  Записати словосполучення, поєднавши числівники з іменниками. Визначити, яким є синтаксичний зв’язок між ними. Записати числівники словами.
2/3 (метр), 3 (олівець), четверо (школяр), 0,84 (кілометр), 11 (друг), 2000 (рік), кілька (люди), четверо (юнак).
4 бали

6.     Розставити розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Одесу видно по той бік морської затоки це місто обдував трамонтан і воно височіло на березі мов кістяк старої шхуни з якої знято паруси (Ю. Яновський).
15 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Викласти Ваш погляд на цю проблему. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. Українче, спізнай самого себе (М. Куліш).
2. Як хто посіє в юності, так пожне в старості (Г. Сковорода).
 12 балів                             

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Хто з українських письменників брав участь у громадянській війні?
2.       У новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» порушено проблеми…
3.       Назвіть твори, де є образ України (не менше трьох).
4.       Чому дослідники зіставляють поезію П. Тичини з музикою і малярством?
5.       Імпресіонізм – …
6.        Хто з митців 20-х – початку 30-х років уважав сонет формою найвищої художньої майстерності та лаконічності вислову. Дайте визначення цього жанру.
7.       Охарактеризуйте символізм як модерністський стиль.
8.       Кого із письменників-новелістів ви знаєте? Назвіть їхні твори.
9.       Назвіть поезії І. Франка, що стали піснями.
10.  Укажіть твір, присвячений не людям, а полям. Яким?
10 балів

3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування. Чому Ліна Костенко написала поезію без розділових знаків?
Спини мене отямся і отям
Така любов буває раз в ніколи
Вона ж промчить над зламаним життям
За нею ж будуть бігти видноколи
Вона ж порве нам спокій до струни
Вона вуста поспалює словами
Спини мене спини і зупини
Ще поки можу думати востаннє
Ще поки можу але вже не можу
Настала черга й на мою зорю
Чи біля тебе душу відморожу
Чи біля в тебе в полум’ї згорю
Ліна Костенко
8 балів
4. Заповнити таблицю, назвавши псевдоніми письменників.

М. Вілінська

Л. Косач-Квітка

І. Тобілевич

П. Рудченко

4 бали

5. Заповнити таблицю, назвавши твори і їхніх авторів.

Драма-феєрія

Історичний роман

Філософська поема

Соціально-психологічний роман


Всеукраїнська учнівська олімпіада з української мови і літератури
 ІІІ етап                                                            23 січня 2016 року

8 клас

1. Напишіть твір-роздум (обсяг - до 2 стор.) на тему: «Той, хто заздрить на чужий сад, ніколи не матиме свого» (В.Тигипко).
12 балів

2. Запишіть речення, надпишіть над кожним словом частину мови. Зробіть повний синтаксичний розбір речення, підкресліть члени речення.
У чиємусь курнику про прихід нового дня сповістив півень, голосно прокричавши у заспаній тиші своє дзвінке ку-ку-рі-ку!
6 балів

3. Визначте, якою частиною мови є слово гарний. Виконайте із цим словом такі завдання:
·          доберіть усі можливі синоніми (1 б.);
·          доберіть усі можливі антоніми (1 б.);
·          введіть слово або в речення, або в словосполучення, продемонструвавши його багатозначність (1 б.);
·          доберіть і запишіть усі можливі морфологічні форми цього слова (5 б.);
·          введіть слово в словосполучення із різними видами зв¢язку і запишіть їх (3 б.);
·          придумайте і запишіть речення, де б слово гарний виступало б різними членами речення (5 б.).
16 балів

4. Окресліть особливості національної героїки в історичних піснях та думах (обсяг відповіді - до 0,5 стор.).
6 балів



Загальна кількість - 40 балів


Всеукраїнська учнівська олімпіада з української мови та літератури
ІІІ етап                                                            23 січня 2016 року

9       клас

1. Напишіть твір-роздум (обсяг - 2 стор.) на тему: «Для того, щоб любити власний народ, не треба нам ненавидіти інший народ (О. Кобилянська)». Проілюструйте двома-трьома аргументами з посиланням на приклади з художньої літератури, історичні факти чи випадки з життя.  
12 балів

2. Запишіть речення, зробіть повний синтаксичний розбір (побудуйте його структурну схему, підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
Від ранкового туману, який укрив густим покривалом усе навкруги, полискує широкою смугою дорога.
5 балів

3. Визначте, якою частиною мови є слово світлий. Виконайте із цим словом такі завдання:
·     доберіть усі можливі синоніми (1 б.);
·     доберіть усі можливі антоніми (1 б.);
·     введіть слово або в речення, або в словосполучення, продемонструвавши його багатозначність (1 б.);
·     доберіть і запишіть усі можливі морфологічні форми цього слова (5 б.);
·     введіть слово в словосполучення із різними видами зв¢язку і запишіть їх (3 б.);
·     придумайте і запишіть речення, де б слово світлий виступало б різними членами речення (5 б.).
16 балів

4. Охарактеризуйте барокову символіку збірки «Сад божественних пісень» Григорія Сковороди (обсяг відповіді - до 0,5 стор.).
6 балів

Загальна кількість - 39 балів

 Всеукраїнська учнівська олімпіада з української мови та літератури
 ІІІ етап                                                                  23 січня 2016 року

10 клас

1. Напишіть твір-роздум (обсяг - до 2,5 стор.) на тему: «Школа стає справжнім вогнищем культури тільки тоді, коли в ній панує чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книги і культ рідного слова (В. Сухомлинський)». Проілюструйте двома-трьома аргументами з посиланням на приклади з художньої літератури, історичні факти чи випадки з життя.  
12 балів

2. Запишіть речення. Виконайте повний синтаксичний розбір речення (підкресліть головні й другорядні члени речення, побудуйте структурну схему речення, охарактеризуйте речення загалом і кожну його структурну частину окремо, характеризуючи також у кожній із частин головні й  другорядні члени речення).
Ти, як вечір до квітів, мені посміхнись: хай розплещеться посмішка в щасті.
9 балів

3. Визначте, якою частиною мови є слово сказати. Виконайте із цим словом такі завдання:
·     доберіть усі можливі синоніми (1 б.);
·     доберіть усі можливі антоніми (1 б.);
·     розберіть слово за будовою (1 б.);
·     виконайте словотвірний розбір (1 б.);
·     доберіть і запишіть усі можливі морфологічні форми (8 б.);
·     введіть слово в словосполучення із різними видами зв¢язку і запишіть їх (3 б.);
·     придумайте і запишіть речення, де б слово сказати виступало б різними членами речення (5 б.).
19 балів

4. Охарактеризуйте специфіку реалістичної повісті 70-90-х років XIX століття (обсяг відповіді - до 0,5 стор.).
6 балів

Загальна кількість - 46 балів


Всеукраїнська учнівська олімпіада з української мови та літератури  
 ІІІ етап                                                                  23 січня 2016 року

11 клас

1. Напишіть твір-роздум (обсяг - 2,5 стор.) на тему: «Ми варті того, щоб себе на землі повторити у музиці вічній, поезії віщих словах, щоб наше ім¢я вкарбувалось в історії миті, а голос лунав, наче струни дзвінкі на вітрах (Н. Погребняк)». Проілюструйте двома-трьома аргументами з посиланням на приклади з художньої літератури, історичні факти чи випадки з життя.  
12 балів

2. Запишіть речення. Виконайте повний синтаксичний розбір речення.
Очі твої - це божественний дар: ніжні, палкі і жадані, рідні, єдині, кохані.
7 балів

3. Визначте, якою частиною мови є слово розмовляти. Виконайте із цим словом такі завдання:
·     доберіть усі можливі синоніми (1 б.);
·     доберіть усі можливі антоніми (1 б.);
·     розберіть слово за будовою (1 б.);
·     виконайте словотвірний розбір (1 б.);
·     доберіть і запишіть усі можливі морфологічні форми (10 б.);
·     введіть слово в словосполучення із різними видами зв¢язку і запишіть їх (3 б.);
·     придумайте і запишіть речення, де б слово сказати виступало б різними членами речення (5 б.).
22 бали
.
4. Визначте  екзистенційні домінанти у творчості Миколи Хвильового і Валер’яна Підмогильного (обсяг відповіді - до 0,5 стор.).
10 балів

Загальна кількість - 51 бал


IV етап ХXХ Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

Українська мова

11 клас

І. Тарас Шевченко мріяв про вільну й незалежну Україну, тому шанував людей,  які боролися за світле майбутнє рідної землі. Сьогодні тисячі українців стали на захист України: військовослужбовці, волонтери, військові журналісти… Саме завдяки цим людям ми можемо бачити мирне небо…
Завдання: напишіть від імені Президента України лист вдячності захисникам України (до 2 сторінок). У тексті використайте складнопідрядні речення з послідовною підрядністю (не менше 2); складнопідрядні речення з однорідною підрядністю (не менше 2); складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю (не менше 2).
(15 балів)

ІІ. Записати речення. Побудувати його структурну схему. Підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням.
Та я не підніму свої остеклі очі,
Не задрижить тоді моя палка рука:
Я з радості умру, що вийшла з сеї ночі,
Де я була чужа усім, крім будяка.
(Марія Матіос).
(10 балів)

ІІІ. Поясніть, послуговуючись конкретними прикладами, спільне та відмінне  між вставними та вставленими конструкціями. Наведіть не менше 2 прикладів для обґрунтування кожної з ознак.
(5 балів)

ІV. Лінгвістичний бліц. Дайте лаконічні відповіді на посталвені запитання.
1.                         Поясніть значення таких фразеологізмів: кинути якір, відрізана скиба, мати лій у голові.
2.                         Запишіть 4 слова іншомовного походження, які утворені від власних назв.
3.                         Складіть речення зі словами комунікативний та комунікаційний.
4.                         Поставте наголос у словах: вітровий, безгомінь, винагорода, бородавка.
5.       Поясніть, що таке субстантивація, адвербіалізація. Відповідь проілюструйте прикладами.
(5 балів)
V. Тестові завдання на встановлення відповідності.
1. Установіть відповідність між термінологічними назвами та рядами слів.
1 запозичення з несловянських мов
А олімпіада, ера, юрист, журі
2 власне українські слова
Б  спінджак, булгахтер, продльонка, пуртфель
3 стилістично забарвлені слова
В татусю, річище, шпора, дар
4 просторічні слова
Г злато, древо, вождь, невмирущий

Д плакати, веселощі, лисеня, багаття
  2.  Доберіть приклад до кожного речення.
Тип простого речення


А Ночвами моря не перепливеш
1односкладне
Б І вірші, і щастя – усе суєта, окрім золотистої чашечки кави.
2 непоширене
В В городі тиша й мовчазний передзвін сердець.
3 ускладнене
Г Семеро одного не ждуть.
4 неповне
Д Воду решетом носити – фразеологізм.
3. Доберіть приклад до кожного речення (розділові знаки  знято).
Тип складного речення


А Від того як ви засієте ниву залежать і сходи і наливання колосу і майбутній урожай.
1складносурядне
Б Високі скелі гордо навислі над морем піддались нарешті море вигризло в них високі і глибокі гроти.
2 складнопідрядне
В Сорок вісім могутніх струменів злилися в один пінистий велетенський водоспад і марно шумлять надихаючи поетів і радуючи дітей.
3 безсполучникове
Г Повитягались гострі шпилі одділились окремі камені перетворившись у білий мармур одяглися в різьбу і встав перед нами острів із моря весь як Міланський собор.
4 з різними видами звязку
Д Чи дикий звір може де на неї натрапив чи подалась вона світ за очі чи змили її хвилі водоспаду в те широке безкрає море.
4. Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.
1 кома між частинами безсполучникового речення
А Він бачить, як правнук за плугом іде, як повно буяє життя молоде.
2 кома між частинами складнопідрядного речення
Б Чи то шумлять так хвилі, чи німфа плаче вслід.
3 кома при відокремленій прикладці
В Як творець, Шевченко може бути для нас взірцем у всьому.
4 кома при  відокремленій обставині
Г Чому ліси чекають мене знову, на щит піднявши сонце і зорю?

Д Вітер дихне – пшениці ворухнуться розкішні, вусом шелесне ячмінь, похитнеться, встає.

 (8 балів)

Усього: 43 бали

IV етап ХXХ Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

Українська мова

10 клас

І.Ми живемо у час, коли в українському народові прокинувся незламний дух свободи, коли буквально втілюються в життя рядки нашого національного гімну - “душу й тіло ми положим за нашу свободу” і виконується “Заповіт” Шевченка - “кайдани порвіте”. І це вселяє в нас віру в те, щоУкраїна все ж процвітатиме, буде такою державою, у якій:
І буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі.
Завдання: напишіть твір-роздум (до сторінок) про те, яким ви уявляєте майбутнє нашої держави, використавши цитати (не менше трьох) із творів українських письменників ХІХ-ХХІ століть. Заголовок до твору доберіть самостійно.
(16 балів)

ІІ.Записати речення. Побудувати його структурну схему. Підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням.
Батьком Єлисея Колбасіна був дворянин Полтавської губернії, людина освічена, яка підтримувала зв’язки з інтелектуальною елітою Одеси й столиць, наприклад, він знався з істориком Ніколаєм Карамзіним («Між часом і морем», Григорій Гусейнов).
(8 балів)

ІІІ. Лексична система української мови містить, крім  загальновживаних слів, і слова обмеженого вжитку, які мовознавці поділяють на кілька груп. Розподіліть за цими групами подані слова.
Фонема, роззява, операбельний, кльовий, забрьоха, стибрити, моцик, плай, вуйна, теорія, сухмаї кусмарити.
(6 балів)

ІV. Виправ помилки в сполученнях слів і запиши їх правильно.
         Починаючий письменник, гарна тюль, знайомство за листуванням, оформити довіреність, спішна справа, накладна плата, закритий простір, закривати двері (на ключ), підняти руку (під час відповіді), вносити вклад.
(5 балів)

V. Від поданих слів утворіть і запишіть фразеологічні пари: 1) перифрази; 2) евфемізми. Замініть  кожен вислів  одним словом.
Легені, вічний, розум, планета, брат, сон, сонце, позбутися.
(4бали)
 VІ. Тестові завдання на встановлення відповідності.
 1. Перше слово у виділеному словосполученні потрібно писати з малої літери в рядку
А У   1987 році Ліна Костенко була удостоєна (Ш,ш)шевченківської премії.
Б Сюжети багатьох (Е,е)зопових байок використовували Л. Глібов, І.Крилов та інші байкарі.
ВВ інтересах справи необхідно якнайшвидше розрубати цей (Г,г)ордіїв вузол.
Г За допомогою рятівної (А,а)ріадниної нитки Тезей вийшов з лабіринту Мінотавра.
Д Очищення від бруду (А,а)вгієвих стаєнь стало сьомим подвигом Геракла.

 2. Словосполучення з підрядним звязком керування в рядку
А Розумітися на красі, схожий на сонце,  піклуватися по-батьківськи
Б Серце матері, любити дітей, право будувати
В Працювати добре, засівати житом, вчитися у старших
Г Говорити без пауз, будувати разом, гідноповодитися
Д Славити Україну, радісно дітям, потрібний людям

3. Установіть відповідність.
Член речення
Приклад
підмет
2  присудок
3  означення
4  обставина
А  Адресовані людям вірші – найщиріший у світі лист.
Б Вивчитися – ось моя мрія й сподівання батьків.
  В Каву по-східному готують у піску.
Г Як родить земля золоті урожаї, так пісня із серця могоо виринає.
Д  Ішов Кобзар до Києва та сів спочивати.







4. Установіть   відповідність.
Відокремлений член
Приклад
1 означення
2 прикладка
(різновид означення)
3 обставина
4 додаток
А Не повертайтеся на круги своя, нічого це, крім болю, не               приносить.
Б Гордий і волелюбний, він нагадував сокола.
В Осінь, дівчину маленьку, я гойдаю на колінах.
Г На добрі лиш тримається праведний світ, а все інше- порожні слова.
Д Витри піт солоний із чола і трудись, забувши про утому.










5. Установіть  відповідність.
Вид підрядного речення
Приклад
1 обставинне умови
2 обставинне причини
3 обставинне часу
4 зясувальне
А Тебе ніхто не може побороть, бо вільний дух твій правдою  повитий.
Б Коли копають картоплю, ключ  угорі журавлиний рідною мовою кличе у невідомі краї.
В Якби мені черевики, то пішла б я на музики.
Г Настрій у нього був такий, що він хотів обняти весь світ.
Д Мені завжди здавалося, що у Греції навіть статуї теплі.











(7 балів)

Усього: 46 балів




IV етап ХXХ Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

Українська мова
9 клас

І. Напишіть твір-роздум на одну із запропонованих  тем, використовуючи приклади із власного досвіду та художньої літератури. Використайте у творі складні речення з кількома підрядними (не менше 4-ох).
1. Є два бажання, здійснення яких може скласти справжнє щастя людини: бути корисним і мати спокійну совість.
      2.«Якщо важко вам стане в путі,  ви дороги батьків пригадайте» (Д.Луценко).
3. «І лиш боротись — значить жить!» (І. Франко).
 (15балів)

ІІ. Записати речення. Побудувати його структурну схему. Підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням.
 «Але Павло з Доцькою були якісь такі потайні, що мамі залишалася лише глибока лють та безсловесний подив, коли рано-вранці син із невісткою бралися до роботи так гостро, ніби хотіли швидше докотити день довечора»(«Майже ніколи не навпаки»,Марія Матіос).
(10 балів)

ІІІ. Тестові запитання (лише одна відповідь правильна) та завдання на встановлення відповідності.

 1. У якому реченні розділові знаки розставлені правильно?

А. Ось так воно й виходить: коли хтось високо злетить, то неодмінно низько сяде (М.Стельмах).
Б.  Буває ж так що людину тягне, настійливо тягне кудись,  ось так  і його тягнуло  з тої миті, як тільки він побачив  із степу це  бойове  судно,  що,  мов  сама  його  мрія,  силуетно застигло на обрії…  (О. Гончар).
В.  День був такий самий, нічого не приніс, абатство завалене шматтям туману завмерло, ждало, прислухалося (П. Загребельний).
Г.  З  рушницею  полюють  перепілок  восени,  коли  вже  просо вклоняється хазяїнові повними китицями пшоняної каші, а навкруги проса  куди оком кинеш,  самі стерні та копи та скирти…  (Остап Вишня).
      2. Укажіть правильне твердження.
А  Неповними можуть бути тільки односкладні речення.
Б  У неповних реченнях пропускається тільки один із головних членів речення.
В  У неповних  реченнях можуть пропускатися  головні,  другорядні або кілька членів одночасно.
Г  У неповних реченнях пропускається тільки один  із другорядних членів речення.
      3. Зазначте просте речення.
А  А там нижче розступились скелі, які то розпадалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками.
Б  У нього майже не має творів, куди пейзаж не входив би як обов’язковий елемент.
В  Пильне  око  його  фіксує  всі  деталі   освітлення,  барви, обриси поверхні  землі,  рослинність,  усю  різноманітність деревного покриву.
Г  Під  час  поїздок  до Корсуня  він  показував  дітям  пам’ятні місця,  де  народні  герої Наливайко  та Богдан Хмельницький билися  з польською шляхтою.


 4. З’ясуйте, яким членом речення є марковані слова.
Член речення                                              Речення
1підмет
2 присудок                                              А Батьки поїхали відпочивати.
3 обставина                                            Б Любити – це завжди щастя.
означення                                            В Діти – дзеркало батьків.
                                                                Г Бажання творити благородне.
                                                                Д Лікарка порекомендувала поїхати в санаторій.
 (балів)

ІV.Із відчайдушним і розкутим духом запорозького січового товариства пов’язані способи творення прізвищ,  які не мають аналогій в антропонімії інших слов'янських мов. Запишіть такі прізвища (не менше 6). Укажіть спосіб творення їх.

(4 бали)
V. Запишіть слова, знявши риску.
Ані/чи/чирк, масово/політичний, діалектно/матеріалістичний, сліпо/глухо/німий, трохи/вище/зазначений, людино/день, норд/вест, кінець/кінцем, озерно/болотний, здивовано/розгублений, всесвітньо/історичний, кисло/молочний, яхт/клуб, пап’є/маше, дизель/мотор, честь/честю, одним/один, кіловат/година, залізо/бетон, кримсько/татарський, контр/адмірал, ані/мур/мур, жень/шень, молочно/кислий.
(8 балів)

Усього: 42бали


IV етап ХXХ Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

Українська мова
8 клас

І.Напишітьтвір-роздум (обсяг: до 2 стор.) на одну із запропонованих тем, використовуючи приклади із власного досвіду та художньої літератури.
Для висловлення думок послуговуйтеся різними видами ускладнень.
  1. «Я України горду славу,  мов пісню, в серці бережу» (Л.Дмитерко). 
  2. «Любить свій край – це для народу жити, боротися за юне, за нове»(В.Сосюра).
  3. «Майбутнє почати ніколи не пізно…» (А. Качинський).
(15 балів)
 
               ІІ. Записати речення. Підкреслити члени речення, надписати над кожним словом 
частину мови, дати загальну характеристику синтаксичній конструкції.
«Людина сміється з Бога і диявола, прагнучи зробитися чимсь новим, прагнучи перевершити Бога, проте дедалі більше стаючи поріддям чогось бісівського, сатанинського»(Ярослав Мельник, «Чому я не втомлююся жити»).
 (10 балів)

ІІІ  Запишіть слова, на місці крапок поставте, де потрібно, апостроф або пропущені літери. Згрупуйте слова за орфограмами.
Кількіс..ний, тон..ший, Уман..щина, брин..чати, Ман..чжурія, матін..ці, грав..юра, розм…якнути, мавп..ячий, пристрас..ний, моркв..яний, зап’яс..ний, буквен..ий, Марок..о, н..юанс, Натал…чин.
(8 балів)

ІV. Деякі українські прізвища походять від жартівливих прізвиськ людей певної професії чи ремесла. Визначте, від яких професій походять такі прізвища: 
Короцюпенко, Крупидеренко, Тягнишкіра, Козолуп; Шклобій, Кішкодав, Заплюйсвічка, Дудник.
(4  бали)

V.Із фольклорної скарбниці української мови.
Доберіть до поданого крилатого вислову 3 українські прислів’я чи приказки, які розкриють його головну думку: «Грати словом – долею грати» (Г.Світлична).
(3 балів)

Усього: 40 балів


Немає коментарів:

Дописати коментар